keskiviikko 24. helmikuuta 2010

Testauksen opettaminen - onko kaikki vaan peruskursseja?

Tieturin testausseminaarissa Tieturin testauskouluttaja Teppo Heikurinen kertoi puheenvuorossaan testaajien erilaisista profiileista ja tarpeista. Osana puheenvuoroaan Teppo esitti myös varsin vahvan väitteen siitä että kaikki testauskoulutus Suomessa on vain peruskursseja, joka luonnollisesti särähti omaan testauskouluttajakorvaani. Mitä ovat perusasiat ja mikä on edistyneempää testauksessa.

James Bach on mielestäni upeasti kuvannut suuren osan testauskurssisisällöistä termillä "testing folklore" - testauksen kansantiedettä. Kerromme kursseilla tarinoita testauksesta, opimmekin tarinoiden perusteella. Itse näkisin että opimme sekä perusasioita, että syvemmälle meneviä.

Toinen suuntaus testauskursseissa on sitten yritys opettaa testaamaan, eikä vain sujuvasti puhumaan testauksesta. Tässä suuntauksessa yleensä lähdetään siitä että testaus ei tapahtu paperiopetuksella, vaan testaukselle tarvitaan asennettu kohde. Ja niiltä osin kuin opetus tapahtuu luokkahuoneessa ilman konetta, harjoituspainotteisuus kuvista ja teksteistä analysoiden on vahvoilla.

Mikä on siis peruskurssi? Mitä ovat "testauksen perusteet"? Uskoisin pääseväni ISTQB-sertifikaattia syvemmälle, ja tuntuu pahalta ajatella että koulutan 20 päivää perusteita silti asioita suuressa määrin toistamatta. Niinkin toki voi olla.

Luin Cem Kanerin materiaalia tutkivasta testausautomaatiosta (exploratory test automation). Materiaalissa johdantona oli erinomainen jäsennys siitä että lähtien taidottomasta, edeten pikkukikkojen kautta tuottavaan ja lopulta oikeasti testausta osaavaan vaatii aikalailla erilaista koulutusta. Suhteessa tähän tunnustan: opetukseni taso on edelleen pikkukikkojen (quicktests, techniques) tasolla. Kuten Cem Kaner asian muotoili: "There are generically useful approaches to test design, like quicktests and tours and other basic techniques, but I think we add our greatest value when we apply a deeper understanding of the application. Testing instructors don’t teach this well because it takes so long to build a classroom-wide understanding of an application that is complex enough to be interesting."

Perusteissa siis mennään. Ja perusteissakin on eroja. :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Lukijat

Osallistujat