sunnuntai 30. toukokuuta 2010

Viksumman testaamisen hidasteita asiakas-toimittajamaailmassa

Olen viime aikoina miettinyt varsin paljon taas tutkivaa testausta, asiakas-toimittajaprojektien näkökulmasta. Matkalla voi olla muutamia hidasteita:

- suunnittelun ja testaamisen erilainen hinnoittelu. Jos sattuu olemaan tilanne, jossa testaustyötä hinnoitellaan eri lailla riippuen sen vaativuudesta ja on luokiteltu, että suunnittelu on vaativaa ja testaaminen ei, tiessä on kyllä pieni kuoppa. Osittain tämä luokittelu kerjää sitä että tehtävät annetaan eri henkilöille, osittain sitä että valmistaudutaan mahdollisimman paljon, jopa yli sen hyödyllisen ja oikeasti tarpeellisen. Erityisesti haasteelliseksi muodostuu se että haluaisin sen halvemmalla hinnalla tehtävän työn sisältävän merkittävässä määrin nk. kalliimman hinnan töitä. Oikeasti noissa tilanteissa kyllä sanotaan että 100 tuntia testaukseen liittyvää työtä olisi keskimäärin jotain kahden hinnan väliltä.

- vaatimukset. Elisabeth Hendricksonilla oli jossain esityksessään oivaltava kommentti siitä, että lähes jokainen bugi on lopulta - toteuttajansa näkökulmasta - muutos vaatimuksiin. Jos ei ole ajateltu yllättävää vuorovaikutusta käyttöliittymän kanssa, vääränlaista syötettä naapuriohjelmalta tai että joku voisi joskus käydä kahvilla kesken tekemisen ja ohjelma ei tässä tilanteessa toimi, onhan se jollain tapaa perusteltua sanoa, että pyydetään uusia asioita. Mitä tarkempaan vaatimusdetaljiin mennään - jopa pseudokoodaukseen - sitä sidotummaksi suhteessa vaatimuksiin muuttuvat myös testaajan kädet.

- suojautumistarve. Varsin monesti sopimukseen ja projektisuunnitelmiin on osattu kirjata, että testit toimitetaan ennakkoon, ja toimittaja varaa luonnollisesti itsekin aikaa varmistaakseen, että luovutuksen tai hyväksynnän testit läpäistään. Se on paljon helpompaa toimittajan näkökulmassa, jos kerrotaan mahdollisimman täsmällisesti mitä aiotaan kokeilla ja miten. Niinpä asiakkaita tulee helposti ohjattu pois tutkivasta testauksesta, enemmän ennakkoon kirjattuun tyyliin.

- ajoitukset. Kun jostain on sovittu hankinnan alkuun, tuntuu että muuttaminen on tuskallista. Prosesseja pitäisi kehittää projektien ulkopuolella, erillisissä projekteissa, etteivät sotkisi tämän suunnitelmia ja työmääriä. Ja kun testausta tupataan valmistelemaan vasta kun projektin puitteet muuten on sovittu, aika on harvoin suoraan oikea.

Hidasteita, ei esteitä. Taidan alkaa miettiä seuraavaksi hyväksymistestausprosessia, ja siihen rakenteita, jotka sallivat ja tukevat fiksua testaamista.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.

Lukijat

Osallistujat